А.Р. Лурия "Язык и сознание"

Коровин К. Г. Построение предложений в письменной речи тугоухих-детей. М., 1950.

Леонтьев А. А. Возникновение и первоначальное развитие языка-М., 1963.

Леонтьев А. А. Язык, речь и речевая деятельность. М., 1969.

Леонтьев А. А. Психолингвистические единицы речевого высказывания. М., 1969.

Леонтьев А. Н. Проблемы развития психики. М., 1959.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1975.

Лурия А. Р. (ред.). Речь и интеллект в развитии ребенка. М., 1928.

Лурия А. Р. (ред.). Речь и интеллект деревенского, городского и беспризорного ребенка. Л., 1930.

Лурия А. Р. К патологии грамматических операций.— «Известия АПН СССР», вып. 3, 1947.

Лурия А. Р. Травматическая афазия. М., 1947.

Лурия А. Р. Восстановление функций мозга после военной травмы М., 1948.

Л у p и я А. Р. К психофизиологии письма. М., 1950.

ЛурИя А. Р. Мозг человека и психические процессы, т. I. М., 196.4; т. II. М., 1970.

Лурия А. Р. (ред.) Проблемы высшей нервной деятельности нормального и аномального ребенка, т. I. М., 1956; т. П. М., 1958.

Лурия А. Р. Высшие корковые функции человека. М., 1962, 1969.

Лурия А. Р. Основы нейропсихологии. М., 1973.

Лурия А. Р. Потерянный и возвращенный мир. М., 1971.

Лурия А. Р. Историческое развитие познавательных процессов. М., 1974.

Лурия А. Р. Нейропсихология памяти, т. 1. М., 1974; т. 2. М., 1976.

Лурия А. Р. Основные проблемы нейролингвистики. М., 1975.

Лурия А. Р., Полякова А. Г. Наблюдения над развитием произвольного действия в раннем детстве.— «Доклады АПН РСФСР», 1959, № 3, 4.

Лурия А. Р., Виноградова О. С. Объективное исследование динамики семантических систем.— В сб.: Семантическая структура слова. М., 1974.

Лурия А. Р., Гургенидзе Г. С. Философские приключения известного филолога.— «Вопросы философии», 1972, № 6.

Лурия А. Р., Хомская Е. Д. (ред.). Лобные доли и регуляция психических процессов. М., 1966.

Лурия А. Р., Ц в е т к о в а Л. С. Нейропсихологический анализ предикативной структуры высказывания.— В сб.: Теория речевой деятельности. М., 1968.

Лурия А. Р., Юдович Ф. Я. Речь и развитие психических процессов. М., 1956.

Морозова Н. Г. О понимании текста. — «Известия АПН СССР», вып. 7. М., 1947.

ЯЗЫК И СОЗНАНИЕ

309

у глухонемых

Морозова Н. Г. Воспитание сознательного чтения

школьников. М., 1953. Нейрофизиологические механизмы психической деятельности человека,.

под ред. Н. П. Бехтеревой. Л., 1974. Пестова Г. Д. Объективное исследование систем смысловых связей.

Дипл. раб. М., 1968.

Пешковский А. М. Русский синтаксис в научном освещении. М., 1939.

Основы теории речевой деятельности, под ред. А. А. Леонтьева. М., 1974.

Поляков Ю. Ф. Патология познавательной деятельности при шизофрении. М., 1974.

П о т е б н я А. А. Из записок по русской грамматике. Харьков, 1888.

Розенгард-Пупко Т. Л. Речь и развитие восприятия ребенка. М.,. 1948.

Розенгард-Пупко Т. Л. Формирование речи у детей раннего возраста. М., 1963.

Рябова Т. В. Виды нарушения многозначности слова при афазии.— В сб.: Теория речевой деятельности. М., 1968.

Соколов А. Н. Внутренняя речь и мышление. М., 1962.

Соколов E. H. (ред.). Ориентированный рефлекс и вопросы высшей: нервной деятельности в норме и патологии. М., 1959.

Соколов Е. Н. Восприятие и условный рефлекс. М., 1958.

Станиславский К. С. Работа актера над собой. М., 1951.

Станиславский К. С. Работа актера над ролью. М.—Л., 1956.

Тихомиров О. О формировании произвольных движений у детей дошкольного возраста.— В сб.: Проблемы высшей нервной деятельности нормального и аномального ребенка, т. П. М., 1958.

Фрумкина Р. М. Вероятность элементов текста и речевое поведение. М., 1971.

Хомская Е. Д. Выработка сенсорного условного рефлекса на фразу. Дипл. раб. М., 1952.

Хомская Е. Д. Исследование влияний речевых реакций на двигательные у детей с цереброастенией. —- В сб.: Проблемы высшей нервной деятельности нормального и аномального ребенка, т. 1. М., 1958.

Хомская Е. Д. Мозг и активация. М., 1972.

Цветкова Л. С. О нарушении активных форм устной речи при динамической афазии.—-«Вопросы психологии», 19691, № 1.

Цветкова Л. С. Процесс называния предмета и его нарушение.— «Вопросы психологии», 1972, № 4.

Чуковский К. От двух до пяти. М., 1958.

Шварц Л. А. Слово как условный раздражитель.— «Бюл. экспер. биол. и медиц.», т. 25, вып. 4. М., 1948.

Шварц Л. А. Звуковой образ слова и его значение как условного раздражителя. — «Бюл. экспер. биол. и медиц.», т. 27, вып. 6. М.,. 1949.

Шварц Л. А. К вопросу о слове как условном раздражителе. — «Бюл. экспер. биол. и медиц.», т. 38, вып. 12. М., 1954.

Ш в а ч к и н Н. X. Экспериментальное исследование ранних обобщений ребенка.— «Изв. АПН СССР», вып. 54. М., 1954.

Antinucci F. & Parisi D. Early Semantic Development of Child Language.— In: E. Lenneberg & E. Lenneberg (eds.). Foundation of Language Development. N. Y., 1975. Austin J. L. Philosophical Papers. Oxford, 1961. Austin J. L. How to we thinks with words. N. Y., 1962. Austin J. L. Sence and Sensibilia. London, 1969.

310

A. P. ЛУРИЯ

Bartlett F. C. Remembering. Cambridge University Press. N. Y., 1932.

Beiswenger H. Lurias model of verbal control of behavior.— «Mer-ritt—Palmer Quarterly», v. 14, 1968.

B e 11 e r t I. Über eine Bedeutung für die Koherenz von Texten.— In: F. Kiefer (Hrsg.). Semantik und Generative Grammatik. Frankfurt, 1972.

Bellugi U. Some Aspects of Language acquisition.— In: Th. Seboek (ed.). Current trends in linguistics, v. 12. Mouton, 1974.

Bellugi U. & Brown R. W. (eds.). The acquisition of Language.— «Monogr. Soc. Res. Child Devel.», 1964, v. 29.

B e v e r T. G. A Survey of some recent work in psycholinguistics.— In: W. J. Plath (ed.). Specification and utilization of a transformationnal grammar. Cambridge, 1968.

B e v e r T. G. The cognitive bases of linguistic Structures.— In: J. K.. Hayes (ed.). Cognition and the development of Language. N. Y., 1970.

B e v e r T. G. The comprehension and memory of sentences with temporal relations. In: G. B. Flores dArcais & W. J. M. Levelt. Advances in psycholinguistics. Amsterdam, 1970.

B e v e r T. G. The influence of speech performance on Linguistic Structures.— In: G. B. Flores dArcais & W. J. M. Levelt (eds). Advances in Psycholinguistics. Amsterdam, 1970.

B e v e r T. G. The integrated study of Language behavior.— In: J. Morton (ed.). Biological and social factors in psycholinguistics. London, 1970.

B e v e r T. G. The interaction of perception and linguistic structures.— In: Th. Seboek. Current trends in linguistics, v. 12. Mouton, 1974.

Bever T. G., Fodor I. A. & Weksel W. Theoretical Notes on acquisition of Syntax.— «Psychol. Rev.», 1965, v. 72.

Bever T. G., Lackner I. & Kirk R. The underlying structure sentences in the primary unit of immediate speech processing.— «Percept. & Psychophys.», 1969, v. 5.

Bierwisch M. On certain problems of semantic representation.— «Foundation of Language», 1969, v. 5.

Bierwisch M. & Heidolph (eds.). Progress in Linguistics. Mouton, 1970.

Bierwisch M. Zur Klassifizierung semantischer Merkmale. In: F. Kiefer (Hrsg.). Semantik und generative Grammatik. Frankfurt, 1972.

Bloomfield L. A Set of postulates for the science of language.— «Language», 1926, v. 2.

Bloomfield L. Language. N. Y., 1933.

Blumenthal A. R. A historical view of Psycholinguistics.— In: Th. Seboek (ed.). Current trends in linguistics, v. 12. Mouton, 1974.

B r a i n e M. D. S. On learning the grammatical order of words.— «Psychol. Rev.», 1963, v. 70.

B r a i n e M. D. S. The Onthogony of English Sentence: the first phase.— «Language», 1963, v. 39.

Bransford J. D. & Johnson M. K. Contextual prerequisites for understanding.— «J. verb, learn, verb. Behav.», 1972, v. 11.

Bronckart J. P. Le rôle régulateur du langage chez Lenfant: critique experimentelle des travaux de A. R. Luria.— «Neuropsychologia», 1970, v. 8, pp. 453—461.

Brown R. W. Language and Cathegories.— In: J. Brune r et al. A study of thinking. N. Y., 1956.

Brown R. W. Linguistic determinants of the parts of speech.— «J. abnorm, soc. Psych.», 1957, v. 55.

Brown R. W. Words and things. Glencoe, 1958.

ЯЗЫК И СОЗНАНИЕ

311

Brown R. W. How shall a thing be called? — «Psychol. Rev.», 1965.

Brown R. The first Language. Cambridge, 1973.

Brown R. & McNeil 1. The «Tip of tongue» phenomenon.— «J. verb.

learn, verb. Behav.», 1966, v. 5.

B r liner J. Beyond the information given. N. Y., 1973. Bruner J., Goodnow, J., Austin G. A study of thinking. N. Y.,

1957.

B ü h l e r Ch. & Hetzer. H. Das erste Verständniss für Ausdruck in erstem Lebensjahr.—«Zschr. f. Psychol.», Bd. 107, 1928.

Buh l er K. Tatsachen und Probleme zu einer Psychologie der Denkvorgänge.—«Arch, f. d. ges. Psychol.», Bd. 12, 1908.

Bühl er K- Ober das Sprachverständniss vom Standpunkt der Normalpsychologie.— «Berichte d. 3. Kongress der experim. Psychol.», 1909.

Buh l er K. Die geistige Entwicklung des Kindes. Jena, 1930.

Buh l er K. Sprachtheorie. Jena, 1934.

Carey P. W., Mehler J. & Bever Th. Juging of the Veracity of am-bigous Sentences.— «J. verb, learn, verb. Behav.», 1970, v. 9.

Carroll J. B. The study of Language. Cambridge, Harward Univers. Press., 1955.

Carroll J. B. Language and thought. N. Y., 1964.

Carroll J. B. Words, meanings and concepts.— «Harvard Educat. Rev.», 1964, v. 34.

development in Children.— In: S.

Saporta. I. Die Sprache.

Carroll J. B. Language development in Psycholinguistics. N. Y., 1961.

Cassirer E. Philosophie des symbolischen Forman. Darmstadt, 1923.

Chomsky C. The Acquisition of Syntax in Children from 5 to 10. Cambridge, 1969.

Chomsky N. Syntactical Structures. Mouton, 1957..

Chomsky N. Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, 1965.

Chomsky. N. Deep Structures, Semantic Structures and their interpre-" * D. Steinberg, L. Jakubovite (eds). Semantics. Cambridge,

-In:

tation.-

1971.

Chomsky N. Language and Mind. N. Y., 1970. Clark H. H. Some structural properties of somple active and passive

sentences.— «J. verb, learn, verb. Behav.», 1965, v. 4. Clark H. H. The problem of recall of simple active sentences.— «J. verb.

learn, verb. Behav.», 1965, v. 5. Clark H. H. Semantic distinction and memory of complex sentences.—

«Quart. J. exper. Psychol.», 1968, v. 20.

Clark H. H. Influence of Language in solving three-term serial problems.—«J. exper. Psychol.», 1969, v. 82. Clark H. H. Comprehending comparatives.— In: G. B. Florais dArcais,

W. J. M. Levelt (eds). Advances in psycholinguistics. Amsterdam, 1970.

Clark H. H. Linguistic processing in deductive reasonning.— «Psychol. Rev.», 1969, v. 76.

Clark H. H. Semantic and Comprehension.— In: Th. Seboek (ed.). Current trends in linguistics, v. 12. Mouton, 1974.

Clark H. H. & Clarke E. Semantic disturbances and memory for complex sentences.— «Quart. J. exp. Psychol.», 1918, v. 20.

Collins A. N. & Q ù i 11 i a n M. R. Betrieval time to semantic memory.— «J. verb, learn, verb. Behav.», 1966, N 5.

Cole M. & Gay J., G r e i с k J. &. The cultural context of Learning and Thinking. N. Y., 1971.

312

A. P. ЛУРИЯ

С о 1 е M. & S с r i b n e r S. Culture and thought. N. Y., 1974.

D e e s e J. From the isolated verbal unit to connected discourse.— «J. verb. learn, verb. Behav.», 1961, N 5.

D e e s e J. On the Structure of associative Meaning.— «Psych. Rev.», 1962, v. 69.

Dilthey W. Die Typen der Weltanschauung. Berlin. 1901.

Eccles J. (ed.). Brain and Conscious Experience. Berl.—N. Y., 1966.

Eccles J. Facing Reality. Berl—N. Y., 1970.

Ervin S. M. The connotation of gender.— «Word», 1962, v. 18.

£ r v i n S. M. Correlates of association frequencies.— «J. verb, learn, verb. Behav.», 1962, v. 1.

Ferguson C. A. & Slobin D. J. (eds). Studies in Child Development. N. Y., 1973.

F i 11 e n b a u m S. Memory for gist: some relevant variable.— «Language & Speech.», 1966, v. 9.

F i 11 e n b a u m S. On the use of memorial techniques to asses syntactical structures.— «Psychol. Bull.», 1970, v. 73.

Fillenbaum S. Semantic factors in Memory.— In: Th. Seboek (éd.). Current trends in Linguistics, v. 12. Mouton, 1974.

Fi Итоге Ch. The Case for Case. — In: E. Bach & R. Harris (eds.). Universals of Linguistics. Frankfurt, 1967—1968.

Fi Итоге Ch. Types of lexical information.— In: F. Kiefer (ed.). Studies in Syntax und Semantics. Frankfurt, 1970.

F i 11 m o r e Ch. Verben des Urteils.— In: F. Kiefer (ed.). Semantic u. generative Grammatik. Frankfurt, 1972.

F i 11 m o r e Ch. J. Ansätze zu einer Theorie des Deixis.— In: F. Kiefer (ed.). Semantic und generative Grammatik. Frankfurt, 1972.

Fletscher S. G. Speech as an element of the organisation of motor responce.— «J. Speech Hear. Research.», 1902, v. 5, p. 292—300.

Flores dArcaisG. D. &Levelt W. J. M (eds.). Advances in Psycholinguistics. Amsterdam, 1970.

Flores d  A r с a i s G. B. On handling comparative sentences.— In: G. B. Flores dArcais & W. J. M. Levelt (eds.). Advances in Comparative Linguistics. Amsterdam, 1970.

Fodor J. A. & Bever T. The psychological reality of linguistic Segments.— «J. verb, learn, verb. Behav.», 1966, v. 4.

F о d о r" J. A. & G a r r e 11 M. Some reflection on competence and Performance.-— «Psychol. Papers». Edinburgh, 1966.

Fodor J. A. & Garrett M. Some syntactic determinants of sentential complexity.—«Perception and Psychophysics», 1967, v. 2.

Fodor J. A., Bever T. G. & Garrett M. The developments of psychological models for Speech recognition. Cambridge Mass. Reports Dept of Psychology, 1968.

Fodor J. A. & Katz J. J. (eds.). The Structure of Language. Prehtice Hall, 1964.

F o s s D., Bever T. G., Silver M. The Comprehension and verification of ambigous sentences.— «Percept. & Psychophys.», 1968, v. 4.

Frisch K. Ober die «Sprache» der Bienen. Jena, Fischer, 1923.

Gardner T. G. & Gardner R. A. Two-way communication with an infant chimpanzee.— In: A. M. Schrier & F. Stolnitz (eds.). Behavior o;î non human Primates, v. 4. N. Y., Academic Press, 1971.

Gardner P. A. & Gardner B. T. Teaching sign Language to a chimpanzee.— «Science», 1969, v. 165.

<joldman-Eisler F. Hesitation, information and levels of Produc-

ЯЗЫК. И СОЗНАНИЕ

313

tion.— In: De Reuck A. V. S. et al. Disorders of Language. London, 1964.

G oil dm an-Eisler F. Psycholinguistic experiments in Spontaneous

Speech. London, 196,8.

Goldstein K. Der Aufbau des Organismus. Mouton, 1934. Goldstein К. Language and Language disturbances. N. Y., 1948. Greenberg J. H. Language universals. Mouten, 1966. Greenberg J. H. Anthropological linguistico. N. Y., 1966. G rice H. P. Meaning.— «Philos. Review», 1952, v. 66. G r i с e H. P. Utterers Meaning, Sentence meaning and Word meaning.—

«Foundat. of Language», 1968, v. 4. G r i с e H. P. Utterance meaning and intentions.— «Philosoph. Review»,

1969, v. 78. Halle M. & Stevens K. N. Speech recognition: a model and program

for research.—In: J. A. Fodor & J. J. Katz (eds.). The Structure of

Language. Englewood Cliffs, Prentice-Hall, 1964.

H-a 11 i d a y M. A. K. Intention and grammar in British English. Mouton, , 1967.

Ha 11 id ay M. A. K. Language Structure and language function.—In:

J. Lyons (ed.). New Horisons in Linguistics. Penguin, 1970. H a 11 i d a y M. A. K. Explorations in the functions of Language. London,

1973. H a 11 i d a y M. A. K. Learning how to mean.— In: E. Lenneberg &

E. Lenneberg (eds.). Foundation of Language Development. N. Y.,

1975.

Head H. Aphasia and Kindred disorders of Speech. Cambridge, 1926.

H e i d o l p h K. E. Zur Bedeutung negativer Sätze.— In: M. Bierwisch & K. E. Hejdolph. Progress in Linguistics. Mouton, 1970.

Hewes G. W. "The origine of Language, v. 1. Mouton, 1975.

H j e l m s l e v L. La catégorie des cas. Aarhus, 1936.

H j elm s lev L. La stratification du langage.— «Word», 1954, v. 10.

Herder I. G. Behandlung über den Ursprung des Sprache. Berlin, 1960.

H о с k e 11 Ch. Linguistic elements and their relations.— «Language», 1961, v. 37.

Hörmann H. Einführung in die Psycholinguistik. Berlin, 1971.

Howes D. On the interpretation of word frequency as a variable affecting Speech recognition.— «J. exper. Psych.», 1954, v. 48.

Howes D. On the relation between the probability of a word as an association and in general linguistic usage.— «J. abnorm, soc. Psych.», 1957, v. 54.

HowesD. & O s g o o d C. E. On the combination of associative probabilities in linguistic context.— «Amer. J. Psychol.», 1954, v. 67.

Hull C. L. Knowledge and purpose as habit mechanisms.— «Psych.

Rev.», 1930, v. 37. Humboldt W. Über das vergleichende Sprachstudium in Beziehung auf

die verschiedene Epochen der Sprachentwicklung. Berlin, 1905. Humboldt W. Über die Verschiedenheiten des menschlichen Sprachbaues und ihren Einfluss auf die geistige Entwicklung des Menschengeschlechts. Berlin, 1907.

Irwin R. I. Can animals talk? In: Rescept. & Mot. Skills, v. 18, 1964. I s s e r l i n M. Die pathologische Physiologie der Sprache.— «Ergebnisse

d. Physiologie», Bd. 29, 33, 34—1929, 1931, 1932.

Jakobson R. Kindersprache, Aphasie u. Allgemeine Lautgesetze. Uppsala, 1942. Jakobson R. Studies in child language and aphasie. Mouton, 1971.

314

A. P. ЛУРИЯ

Jakobson R. Les règles des dégâts grammaticaux.— In: J. Kisteva at al. (eds.). Langue, discours et Société. Paris, 1975.

Jakobson R., Fant С. G. M. & Halle. Preliminaries to Speech analysis. Cambridge, 1952.

Jakobson R. & Halle M. Fundamentals of Language. Mouton, 1956.

J a r v i s P. E. Verbal Control of Sensory-motor in performance. A test of Lurias hypothesis.— «Human Development», 1968, v. II, p. 172—183.

Johnson E. G. Verbal Control of motor behavior in the .preschool child. Empirical investigation in Lurias theory. Thesis, University oif Sydney. Sydney, 1976.

Jung C. G. Diagnostische Assoziationsstudien. Leipzig, v. I—1906; v. II—1910.

Kainz F. Psychologie der Sprache. Bd. I—V. Stuttgart, 1941—1965. Kai n z F. Die Sprache der Tiere. Stuttgart, 1961. Katz J. I. The philosophy of language. N. Y., 1966.

Katz J. I. Recent issues of Semantic theory.— «Foundations of Language», 1967, v. 3.

Katz J. I. Interpretative Semantics vs generative semantics.— «Foundation of Language», 1970, v. 6.

Katz J. I. Generative Semantic interpretation is interpretative Semantics.— In: Linguistic Inquiry. Mouton. 1974.

Страницы: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 Все



Обращение к авторам и издательствам:
Данный раздел сайта является виртуальной библиотекой. На основании Федерального закона Российской федерации "Об авторском и смежных правах" (в ред. Федеральных законов от 19.07.1995 N 110-ФЗ, от 20.07.2004 N 72-ФЗ), копирование, сохранение на жестком диске или иной способ сохранения произведений, размещенных в данной библиотеке, категорически запрещены.
Все материалы, представленные в данном разделе, взяты из открытых источников и предназначены исключительно для ознакомления. Все права на книги принадлежат их авторам и издательствам. Если вы являетесь правообладателем какого-либо из представленных материалов и не желаете, чтобы ссылка на него находилась на нашем сайте, свяжитесь с нами, и мы немедленно удалим ее.


Звоните: (495) 507-8793




Наши филиалы




Наша рассылка


Подписаться